Traplift

Zo vraagt u in noodsituaties om hulp via 112

1024 683 maryke

Noodnummer 112 is er voor noodsituaties waarin u direct hulp van politie, ambulance of brandweer nodig heeft. Wist u dat u 112 tegenwoordig ook kunt bereiken via een app? Dat is vooral handig als u minder goed kunt horen, als u moeite heeft met praten of als u slecht Nederlands of Engels spreekt.

112 bellen met uw telefoon

Als u direct hulp nodig heeft in een levensbedreigende situatie, belt u met 112. Dat kan met een vaste telefoonlijn of met uw mobiele telefoon. U hoeft niet eerst het scherm van uw smartphone te ontgrendelen. Veeg gewoon over het scherm en tik op Noodoproepen.

U kunt 112 ook bereiken als u geen beltegoed of geen simkaart heeft. Ook als het netwerk van uw telefoonprovider is uitgevallen, kunt u 112 bellen. Het netwerk van een andere aanbieder neemt de oproep automatisch over.

Belt u 112 met uw mobiele telefoon, dan ziet de medewerker van de meldkamer uw telefoonnummer. Als de verbinding uitvalt, kan de medewerker u terugbellen. Ook ziet de medewerker waar u bent. U kunt daardoor snel hulp krijgen, ook als u niet kunt uitleggen waar u bent. Bellen met 112 is altijd gratis.

112 bellen via de app

Als u de app 112NL heeft geïnstalleerd op uw smartphone, kunt u 112 ook bellen via de app. Ook dan worden uw telefoonnummer en uw locatie automatisch doorgegeven, als u daar toestemming voor heeft gegeven. Bellen via de app heeft een paar voordelen.

  • U kunt kiezen welke hulpdienst u nodig heeft, ambulance, brandweer of politie. Elke hulpdienst heeft in de app een eigen knop. Als u daarop tikt, wordt de hulpdienst meteen gebeld.
  • De app is heel handig als u moeite heeft met horen of spreken of met allebei. U kunt dit in de app aangeven. Dan houdt de meldkamer daar rekening mee als u belt via de app. U kunt via de chat berichten uitwisselen met de meldkamer.
  • Spreekt u minder goed Nederlands en vindt u het makkelijker om in een andere taal dan Nederlands of Engels te communiceren? U kunt in de app de taal van uw voorkeur aangeven. De app vertaalt chatberichten dan in de taal van uw voorkeur.

De app werkt niet volledig als u geen simkaart heeft of als het mobiele netwerk van uw provider is uitgevallen. U kunt dan geen berichten sturen of ontvangen. Hiervoor heeft u een werkende netwerkverbinding nodig. Kijk voor meer informatie op de website van de Landelijke Meldkamer.

Zo zet u de 112NL-app op uw telefoon

U kunt 112NL gratis downloaden via Google Play of in de App Store. Daarna kunt u de app openen en uw telefoonnummer invullen. U krijgt een sms-code om te controleren of uw het telefoonnummer goed heeft ingevuld. Daarna kunt u de gevraagde gegevens invullen en de app gebruiken. In dit artikel  van SeniorWeb kunt er meer over lezen.

Dit artikel is afkomstig van IkWoonLeefZorg.
Dit platform is een initiatief van Rabobank en Interpolis.

Image by rawpixel.com on Freepik

Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.
Privacy